|
|
|
|
|
|
|
2025
Referat fra Generalforsamling i Ishøj Kunstforening 13.03.2025
Dagsorden
1) Velkomst og valg af dirigent
2) Valg af referent og stemmetæller
3) Forelæggelse af bestyrelsens beretning.
4) Forelæggelse af regnskab for 2024
5) Godkendelse af kontingent og budget for 2025.
6) Indkomne forslag
a) Forslag fra bestyrelsen: Vedtægtsændringer Forslag nr. 1-4
b) Forslag nr. 5 fra Johanne vedr. §5 og alternativt forslag nr. 6 fra bestyrelsen
c) Forslag fra bestyrelsen: Vedtægtsændring Forslag nr. 7-11
d) Forslag nr. 12 om, at generalforsamlingen tager stilling til, om bestyrelsens beslutning om at ekskludere Margrethe Petersen fra Ishøj Kunstforening, skal tilsidesættes og erklæres ugyldig.
7) Valg af formand for to år.
8) Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer for to år.
9) Valg af 2 suppleanter for et år
10) Valg af revisor for to år
11) Valg af revisorsuppleant for et år
12) Eventuelt (der kan ikke træffes beslutninger under dette punkt)
Ad 1) Velkomst og valg af dirigent Steen Skovhus blev foreslået af bestyrelsen og valgt som dirigent.
Der var opråb og registrering af fremmødte medlemmer og fuldmagter ifølge medlemslisten Der var til mødet 41 stemmeberettigede medlemmer, heraf 6 ved fuldmagt. Herudover var der 3 medlemmer der ikke var stemmeberettigede. Der var også en repræsentant for foreningsunionen til stede. Dirigenten opfordrede til at huske den gode tone, da han ud fra dagsordenen kunne se at der kunne være mange følelser i nogle af dagsordenens punkter.
Ad 2) Valg af referent og stemmetæller Det blev konstateret at der er indkaldt lovligt efter foreningens vedtægter
Tina Halle blev valgt som referent og stemmetællere blev Jan Dyring og Lotte Siger
Ad 3) Forelæggelse af bestyrelsens beretning. Maria sagde tak til alle og specielt ildsjæle der lægger en stor indsats i foreningen og fremlagde herefter årsberetningen der har været udsendt sammen med dagsordenen. Kommentarer til beretningen: Om frafald fra bestyrelsen
Der blev kommenteret på, at der har været frafald fra bestyrelsen, to medlemmer og en suppleant burde have været nævnt i beretningen. Om at nedlægge træværkstedet
Der blev kommenteret på at der mangler oplysning om at bestyrelsen har nedlagt træværkstedet. At bestyrelsen melder ud i nyhedsbrev, at foreningen flytter samlet til Brohuset men fortæller kommunen at man ønsker at nedlægge træværkstedet.
Bestyrelsen kommenterer at information til medlemmer kan have krydset hinanden i forhold til møder med kommunen og i bestyrelsen. Bestyrelsen har tænkt at træværkstedet evt. kan eksistere i samarbejde med seniorværkstedet , når vi flytter til Brohuset.
Det blev kommenteret at træværksted ikke bør henvises til seniorværkstedet, pga alderskrav, der begrænser nye medlemmer under 50 år der ønsker at arbejde med træ. Om flytning
En mener at medlemmerne ikke er inddraget i flytteplanerne.
Bestyrelsen oplyser at der flere gange er indkaldt til at melde sig til flytteudvalget. Hvis man vil have indflydelse, opfordres til at melde sig til flytteudvalget. Bestyrelsen oplyser, at kommunen nu samarbejder med flytteudvalget om ombygning og flytning.
Flytteudvalget: Bestyrelsen, Tina Halle og John Gorm Et medlem nævnte at man altid kan skrive til bestyrelsen med ideer og de svarer sødt tilbage. Dirigenten lavede en kort opsamling: rimeligt at komme med betragtninger. Bestyrelsen tager det med i deres arbejde. Hvis man har bestemte meninger, skal man melde sig til flytteudvalget. Beretningen blev taget til efterretning. Ad 4) Forelæggelse af regnskab for 2024 Kassereren oplyste, at vi kom ud med et lille overskud på 15.600 kr., når der var budgetteret med et underskud på 13.600 kr. Foreningen har skiftet regnskabsprogram pga lovgivning. Glødetråde burde have været med i regnskab 2024, men de blev først udskiftet i januar 2025 pga travlhed hos Cerama. Revisor nævnte svært at gennemgå regnskabet som revisor. Han har godkendt det men ønsker ikke at genopstille til revisor igen pga. arbejdsmængden. Beslutning: Regnskabet er godkendt
Ad 5) Godkendelse af kontingent og budget for 2025. Kontingent Det er foreslået at kontingentet er uændret i 2025 og fastholdes på 500 kr. om året. Beslutning: Kontingent for 2025 blev godkendt. Budget Forsikring: Bestyrelsen opsiger forsikring pga pris og vilkår. Kommunen har godkendt opsigelsen. Medlemmerne opfordres til at tegne sine egne ulykkesforsikringer. Beslutning: Budget for 2025 blev godkendt.
Ad 6) Indkomne forslag a) Forslag fra bestyrelsen: Vedtægtsændringer Forslag nr. 1-4 Forslag 1 blev afstemt i to omgange og derfor delt i 1a og 1b. Forslag 1a: “§08, Formandens tilbagetræden” Vedtægtsændring. Forslag til tilføjelse af indhold i vedtægterne: “Hvis formanden trækker sig i utide, overtager næstformanden automatisk formandens opgaver, indtil der vælges en ny formand på den førstkommende generalforsamling. Bestyrelsen kan, hvis den finder det nødvendigt, indkalde til en ekstraordinær generalforsamling for valg af en ny formand.” Der blev diskuteret ordlyden af forslag. Ingen ændringsforslag. Beslutning: Forslag 1a blev vedtaget. Forslag 1b: “§08, Kassererens tilbagetræden” Vedtægtsændring. Forslag til tilføjelse af indhold i vedtægterne: ”Bestyrelsen er ansvarlig for hurtigst muligt at finde en midlertidig kasserer blandt bestyrelsens medlemmer eller indkalde til en ekstraordinær generalforsamling for valg af en ny kasserer. Kassererens afgang skal meddeles foreningens revisor og øvrige bestyrelsesmedlemmer straks. Den afgående kasserer har pligt til at sikre en fuldstændig og korrekt overdragelse af regnskab, bilag og øvrige dokumenter til formanden eller en midlertidig kasserer. Såfremt bestyrelsen vælger en midlertidig kasserer, skal posten bekræftes på førstkommende generalforsamling. Medlemmer skal informeres hurtigst muligt om valget af den midlertidige kasserer.” Der blev diskuteret, hvem der tegner foreningen. Ingen ændringsforslag. Beslutning: Forslag 1b blev vedtaget.
Forslag 2 - “§08, Suppleanter” og tilføjet ændringsforslag 2 Vedtægtsændring. Forslag til tilføjelse af indhold i vedtægterne: ”Suppleanter vælges på generalforsamlingen og fungerer som reserver for bestyrelsesmedlemmer. Suppleanter er ikke en del af bestyrelsen og har ikke stemmeret, medmindre de træder ind som erstatning for et bestyrelsesmedlem. Suppleanter kan deltage i bestyrelsesmøderne uden stemmeret, medmindre andet er besluttet af bestyrelsen" Der blev diskuteret, hvornår en suppleant indtræder i bestyrelsen. Det blev nævnt om man skal beholde den nuværende ordlyd pga de opgaver der ligger i bestyrelsen og de planlagte opgaver. Det blev oplyst, at der kan være arbejdsgrupper og udvalg udenfor bestyrelsen. Ændringsforslaget giver suppleanter møderet men ikke mødepligt. Ændringsforslag til forslag 2. Vedtægtsændring. Forslag til tilføjelse af indhold i vedtægterne: ”Suppleanter vælges på generalforsamlingen og fungerer som reserver for bestyrelsesmedlemmer. Suppleanter er ikke en del af bestyrelsen og har ikke stemmeret, medmindre de træder ind som erstatning for et bestyrelsesmedlem. Suppleanter kan deltage i bestyrelsesmøderne uden stemmeret.” Beslutning: Ændringsforslaget til forslag 2 blev sendt til afstemning og vedtaget med flertal og derfor blev det oprindelige forslag 2 ikke sat til afstemning. Forslag 3 §06. - Ordinær generalforsamling Vedtægtsændring. Forslag til ændring af indhold hvor gennemstreget rød tekst slettes og grøn tekst tilføjes. Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af i marts måned.
Indkaldelse sker med mindst 14 dages varsel via hjemmeside og mail eller andre af foreningens relevante kommunikationsmidler.
Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være formanden i hænde senest 8 dage før generalforsamlingens afholdelse. Generalforsamlingen er beslutningsdygtig med det antal medlemmer der er mødt frem. Beslutninger træffes med almindeligt stemmeflertal med undtagelse af vedtægtsændringer og opløsning af foreningen. Stemmeret har alle medlemmer, der har været indmeldt i mindst 30 dage og ikke er i kontingentrestance. og som har betalt kontingent rettidigt.
Der kan stemmes ved fuldmagt.
Hvert medlem kan kun medbringe 1 fuldmagt. Der skal foretages skriftlig afstemning, såfremt blot 1 medlem kræver det. Referatet skal underskrives af dirigenten. Beslutning: Forslag 3 blev vedtaget
Forslag 4 §08. - Bestyrelsen Valg Vedtægtsændring. Forslag til af indhold der udgår af vedtægterne: “Der skal være 3 faste udvalg i foreningen: Maler-udvalg, Keramik-udvalg og Glas-udvalg.
I hvert udvalg skal indgå et bestyrelsesmedlem, således at vedkommende kan referere til/fra bestyrelsen. Bestyrelsen skal skriftligt formulere udvalgets roller og beføjelser.” Forslag 4 Forslag 4 blev vedtaget.
b) Forslag fra medlemmerne og ændringsforslag fra bestyrelsen Forslag nr. 5 fra Johanne vedr. §05: Udgår: Bestyrelsen kan ekskludere et medlem, når særlige forhold giver anledning hertil. Beslutningen kræver dog, at et flertal af bestyrelsen stemmer herfor. § 05 Ny formulering:
Bestyrelsen kan ekskludere et medlem, når særlige vedvarende forhold giver anledning hertil. Ved eksklusion af et medlem skal pågældende forinden først have en uddybende skriftlig fremstilling og ved gentagelse en advarsel.
Medlemmet har ret at have en bisidder med ved samtalen efter eget valg. Denne mulighed skal ske skriftlig til pågældende. Ved samtalen skal der føres referat, som skal godkendes og underskrives af medlemmet og af alle bestyrelsesmedlemmer.
Hvis beslutningen om eksklusion bliver nødvendig, skal alle i bestyrelsen stemme herfor. Eksklusionen skal tages op på først kommende ordinære generalforsamling, hvis denne afholdes inden 60 dag efter eksklusionen.
Hvis der er mere end 60 dage til en ordinær generalforsamling, skal der indkaldes til en ekstraordinær generalforsamling med det ene punkt på dagsordenen, eksklusionen.
Begge parter skal have mulighed til at udtale sig. Først herefter kan eksklusionen effektueres, hvis der efter en afstemning, er et simpelt flertal herfor. Beslutning: Forslag ikke vedtaget. Se ændringsforslag under forslag 6. Ændringsforslag til forslag 5 fra bestyrelsen Johanne fremlagde sit forslag 5. Forslag 6) Bestyrelsen fremlagde sit forslag 6. Forslagene blev diskuteret og der blev fremsat flere ændringsforslag. Ændringsforslagene blev indarbejdet i forslag 6 på storskærmen under mødet og ordlyden endte således: “§05 Bestyrelsen kan ekskludere et medlem, når særlige forhold giver anledning hertil. Beslutningen kræver dog, at et flertal af bestyrelsen stemmer herfor. Eksklusion - Bestyrelsen kan ekskludere et medlem, der groft modarbejder foreningens vedtægter eller på anden måde skader foreningen og dens omdømme, herunder (eksempelvis) økonomisk skade, uacceptabel adfærd eller overtrædelse af lovgivning. Eksklusionen kræver, at der forud for beslutningen afholdes et mæglingsmøde med ret til bisidder inden der gives en skriftlig advarsel, og at et flertal af samtlige bestyrelsesmedlemmer stemmer for eksklusionen. Ret til prøvelse på generalforsamling - Hvis det ekskluderede medlem ønsker det, kan afgørelsen af eksklusionen prøves på den førstkommende lovligt indkaldte generalforsamling. Medlemmet vil være suspenderet fra foreningens aktiviteter, indtil generalforsamlingen træffer afgørelse. Medlemmet har ret til at møde op på generalforsamlingen. Dokumentation - Hvis medlemmet ønsker afgørelsen afprøvet på generalforsamlingen, indvilliger medlemmet samtidig i, at relevante skrivelser og dokumentation kan fremlægges for generalforsamlingen som en del af beslutningsgrundlaget.” Der blev krævet skriftlig afstemning og det sammenskrevne ændringsforslag 6 blev sat til skriftlig afstemning. Stemmerne blev optalt til 38 ja, 2 nej og 1 blank Beslutning: Forslag 6 med indarbejdede ændringer blev vedtaget. - Forslag 5 falder med beslutningen om at vedtage forslag 6 med ændringer.
c) Forslag fra bestyrelsen: Vedtægtsændringer Forslag nr. 7-11 Forslag nr. 7 §04. Kontingent Vedtægtsændring. Forslag til tilføjelse af indhold i vedtægterne: “Perioden for kontingent dækker februar indeværende år til og med januar efterfølgende år. Kun gældende for nye medlemmer: Ved indmeldelse efter 1. august betales halvt kontingent.” Beslutning: Forslag 7 blev vedtaget.
Forslag nr. 8 §05. Udmeldelse Vedtægtsændring. Forslag til ændring af indhold. Slettes: “Til gyldig udmeldelse kræves, at den sker skriftligt til foreningen med 14 dages varsel samt at man ikke er i kontingentrestance. Ingen, der er i kontingentrestance, kan optages igen som medlem af foreningen, før vedkommende har betalt sin gæld til foreningen. I tilfælde af udmeldelse tilfalder indbetalt kontingent foreningen.” Tilføjes: “Udmeldelse - For at være gyldig skal udmeldelse af foreningen ske skriftligt til foreningen med 14 dages varsel. Kontingentrestance: Medlemmer, der ikke betaler deres kontingent inden for den fastsatte betalingsfrist, vil modtage en skriftlig rykker. Betales kontingentet fortsat ikke, vil medlemmet automatisk anses for udmeldt af foreningen. Genindtrædelse som medlem - Et medlem, der er blevet udmeldt som følge af manglende kontingentbetaling, kan ikke optages igen som medlem, før gælden til foreningen er betalt. Kontingent ved udmeldelse - I tilfælde af udmeldelse tilfalder det indbetalte kontingent foreningen og refunderes ikke.” Beslutning: Forslag 8 blev vedtaget.
Forslag nr. 9 §06. - Ordinær generalforsamling Vedtægtsændring. Forslag til tilføjelse af indhold: “Kun medlemmer af Ishøj Kunstforening, samt udefrakommende der er inviteret i samråd med bestyrelsen, kan deltage ved Generalforsamlingen.” Beslutning: Forslag 9 blev vedtaget.
Forslag nr. 10 §09. - Ekstraordinær generalforsamling Vedtægtsændring. Forslag til tilføjelse af indhold: “Kun medlemmer af Ishøj Kunstforening, samt udefrakommende der er inviteret i samråd med bestyrelsen, kan deltage ved Generalforsamlingen.” Beslutning: Forslag 10 blev vedtaget.
Forslag nr. 11 § 13. Forretningsorden Vedtægtsændring. Forslag til tilføjelse af indhold: “Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Den til enhver tid gældende forretningsorden skal være tilgængelig på foreningens hjemmeside. ” Beslutning: Forslag 11 blev vedtaget.
d) Forslag nr. 12 Forslag 12 om eksklusion af medlem 10 medlemmer og Magrethe havde fremsendt ønske om at generalforsamlingen tager stilling til, om bestyrelsens beslutning om at ekskludere Margrethe fra Ishøj Kunstforening, skal tilsidesættes og erklæres ugyldig. Sagen blev fremlagt fra både medlemmer og bestyrelse, der var mange opklarende spørgsmål og der var flere medlemmer der tilkendegav deres holdninger. Dirigenten vurderede efter et stykke tid at der var flere grupperinger, og at yderligere synspunkter og diskussion ikke ville kunne flytte stemmer. Derfor fik en af forslagsstillerne til sidst lov til at tale for Margrethes sag inden afstemningen. Herefter blev forslaget sat til skriftlig afstemning og faldt ud med 19 for og 21 i mod og 1 blank. Beslutning: Forslag 12 blev nedstemt og bestyrelsens beslutning om eksklusionen af Magrethe fastholdes.
Ad 7) Valg af formand for to år. Tina Halle blev valgt
Ad 8) Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer for to år. Helle Nygaard og Charlotte Westerlund blev valgt
Ad 9) Valg af 2 suppleanter for et år. Bente Nordfeldt blev valgt
Ad 10) Valg af revisor for to år. MariaSpon blevvalgt
Ad 11) Valg af revisorsuppleant for et år. Dorte Træbring blev valgt
Ad 12) Eventuelt (der kan ikke træffes beslutninger under dette punkt) Der opfordres til medlemsmøder fra Foreningsunionen. Tak de afgående bestyrelsesmedlemmer .
Tak for i aften og tak til Steen for at lede mødet
Referat godkendt og underskrevet af Steen Skovhus og Tina Halle
Referat fra Ekstraordinær Generalforsamling i Ishøj Kunstforening 12.01.2025
Maria Spon bød velkommen.
Ad 1) Helle Nygård blev valgt som dirigent. Helle konstaterede at den ekstraordinære generalforsamling var lovligt varslet. 17 medlemmer var mødt op til den ekstraordinære generalforsamling. Derudover deltog Bjarne Boje fra Foreningsunionen uden at bestyrelsen var blevet informeret forud for mødet. Boje forklarede at han alene deltog som observant.
Ad 2) Maria Spon blev valgt som referent. Der blev ikke valgt nogen stemmetællere (se næste punkt)
Ad 3) Der var ingen medlemmer der ønskede at stille op til bestyrelsen. Bestyrelsen kører videre med de nuværende 4 bestyrelsesmedlemmer indtil den ordinære generalforsamling d. 13. marts.
Selvom punktet lå uden for dagsordenen, bør det nævnes, at flere medlemmer ønskede og fik mulighed for at udtrykke deres synspunkter om bestyrelsens arbejde. Et par medlemmer henviste til, at der i dagsordenen ikke var mulighed for sådanne drøftelser og Bjarne Boje fra Foreningsunionen opfordrede til, at der afholdes et medlemsmøde inden generalforsamlingen i marts, hvor eventuelle uoverensstemmelser kan drøftes.
Referat godkend og underskrevet af: Dirigent: Helle Nygård / Referent: Maria Spon
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2024
Referat af ordinær generalforsamling i lshøj Kunstforening torsdag14 marts 2024
Referatet er skrevet i henhold til den udsendte indkaldelse med dagsorden for generalforsamlingen. Mogens Hansen bød velkommen og foreslog Steen Skovhus som dirigent.
Ad 1 Velkomst og valg af dirigent: Steen Skovhus valgt. Steen konstaterede at generalforsamlingen var lovligt varslet. 38 medlemmer var mødt til generalforsamling, en uden stemmeret grundet nylig indmeldelse. Ad 2 Valg af referent og stemmetællere: Solveig Jepsen valgt som referenf Susanne Roupe og Anita Johnsen valgt som stemmetællere. Ad 3 Bestyrelsens beretning: Mogens Hansen fremlagde bestyrelsens beretning, der blev udsendt til medlemmerne sammen med indkaldelsen og regnskabet. Mogens havde håbet at kunne løfte sløret for en ny placering af foreningen, men det var ikke muligt. Beretningen blev godkendt uden kommentarer. Ad 4 Regnskab 2023: Margrethe Petersen gennemgik regnskabet. Der havde været lidt lavere indtægter end budgetteret grundet lavere medlemstal. Udgifterne havde dog været tilsvarende lavere. Regnskabet godkendtes. Ad 5 Godkendelse af budget 2024 samt kontingent: Budgettet er lagt efter et lavere medlemstal. Der er budgetteret med et underskud da bestyrelsen mener Økonomien er til det. Kontingentet er uændret. lnput til den kommende bestyrelse vedr. budgettet: Der er ikke afsat midler med henblik på foreningens jubilæum og den kommende flytning af foreningen. Der er ikke afsat midler til kurser for de forskellige kunstarter. Der skal evt. afsættes midler til brænding og vedligeholdelse af ovnen, da den er i brug flere gange ugl. Alternativt skal betalingen for brænding evt. sættes op. På sigt skal der måske købes ny ovn. 33 stemte for budgettet, 4 undlod at stemme, ingen stemte imod. Budgettet godkendtes således. Ad 5 lndkomne forslag: Sara Bisted havde rettidigt stillet forslag om at der ikke budgetteres med køb af kunst til generalforsamlingen, således at kunstforeningen ikke indkøber kunst der qdloddes på generalforsamlingen. 25 stemte for forslaget, lL imod og L undlod at stemme. (en stemme via fuldmagt) Forslaget blev således vedtaget. Ad 7 Bes§relsens forslag til vedtægtsændringer: Forslagene til vedtægtsændringer var udsendt tfl medlemmerne sammen med indkaldelsen, og ligger til grund for referat af vedtægtsændringer. §3 Medlemskab af foreningen: Den sproglige præcisering blev vedtaget. §4 Kontingentbetaling: Ændring, så kontingentet betales inden udgangen af februar. Ændringen sikrer at alle har betalt kontingent inden generalforsamlingen. Ændringen blev vedtaget. §6 Ordinær generalforsamling: Præcisering af regelsættet for generalforsam li ngen. Tilføjelsen blev vedtaget. §7 Valg af bestyrelsesmedlemmer i lige/ulige år. Sara Bisted trak sit forslag, da det flugtede med bes§relsens fors lag. Bestyre lsens forslaget b I ev vedtaget. §8 Valg af bestyrelsen. Forslag om at nedbringe antallet af bestyrelsesmedlemmer til 5. Forslaget blev vedtaget. Sara Bisted havde stillet forslag til vedtægtsændring om tre faste udvalg i foreningen (malet keramik og glas). Forslaget blev vedtaget og indføres i vedtægterne som §8 stk. 2. §9 Ekstraordinaer generalforsamling. Ændring i paragraffen så den flugter med normal praksis i lignende foreninger. Forslaget blev vedtaget. §10 Regnskab. Praeciseringen blev vedtaget. §11 Vedtægtsaendringer. Præciseringen blev vedtaget. Sara Bisted havde stillet forslag til vedtægtsændring omkring at suppleanter ikke bør deltage i bestyrelsesmøder: Dirigenten påpegede at forslaget ikke kan vedtages, da det til enhver tid er bestyrelsen der af gør hvorda n bestyrelsesmØdern e foregå r. Sara Bisted havde stillet forslag til vedtægtsændring omkring at bestyrelsen skal fremsende referat fra bestyrelsesmØder til alle medlemmer senest 7 dage efter afholdelse: Kommentar fra dirigenten; der kan kun være tale om beslutningsreferat, og personsager kan ikke refereres. Bestyrelsen kan ikke bakke op om forslaget men ønsker som hidtil at viderebringe relevante beslutninger i nyhedsbrevet. 12 stemte for forslaget, 23 stemte imod og 3 undlod at stemme. (en stemme via fuldmagt) Forslaget blev således ikke vedtaget. Ad 8 Valg til bestyrelsen: 1-. Valg af formand for 1 år: Maria Spon valgt. 2. Valg af kasserer for 2 år: Sara Bisted valgt. 3. Valg af et bestyrelsesmedlem for 2 år/jf. vedtægtsændringerne: Susanne Kristensen valgt. 4" Valg af 2 suppleanter for 1 år: Annet Botved og lngrid Anker valgt. 5. Valg af revisorsuppleant for 2 år: Jan Dyring valgt. Ad 9 Evt: Medlemmer der kunne være interesserede i at deltage i de faste udvalg (maler, keramik, glas) opfordredes til at sende en mail til den nye bestyrelse. Herefter afsluttede dirigenten Steen Skovhus generalforsamlingen og takkede for god ro og orden.
Underskrevet af Steen Skovhus og Solveig Jepsen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2023
Referat fra generalforsamlingen i Ishøj Kunstforening torsdag den 23.03.2023
Balderbæksvej 2 / Norön Catering Referatet er skrevet i henhold til den udleverede indkaldelse med dagsor-den for generalforsamlingen. Medlemmerne modtog indkaldelsen 06.03.
Adl) Velkomst og valg af dirigent: Margrethe Petersen bød velkommen og foreslog Jens Hansen / Foreningsunionen som dirigent. Jens Hansen blev valgt! I det følgende forkortet til JH. JH erklærede generalforsamlingen lovlig — og dermed beslutningsdygtig, da medlemmerne havde fået indkaldelsen mere end 14 dage før generalforsamlingens afholdelse. Således var vedtægterne overholdt. Ad2) Valg af referent og stemmetællere: Som referent valgtes Mogens Hansen / bestyrelsen Som stemmetællere valgtes Annette Botved og Anita Johnsen Ad3) Pkt. a) Forelæggelse af bestyrelsens beretning Beretningen var på forhånd sendt til medlemmerne. Beretningen blev godkendt Pkt. b) Forelæggelse af beretninger fra forskellige udvalg. Ingen bemærkninger Ad4) Forelæggelse af regnskab for 2022: Regnskabet var tilsendt medlemmerne på forhånd. Der var spørgsmål omkring priser på brændinger i glasovn / Jan Dyring Margrethe fortalte, at priserne vil fremgå af næste års budget Regnskabet blev godkendt. Ad5) Godkendelse af kontingent og budget for 2023: Margrethe P kommenterede kontingentforhøjelsen med henvisning til bla. vores regnskabsprogram / koster 175 kr. pr. måned samt den månedlige rengøring i lokalerne. Kontingentforhøjelsen enstemmigt vedtaget! Ad6) Ingen indkomne forslag. Ad7) Vedtægtsændringer: Forslag til ændring af S04 i vedtægterne er tilsendt medlemmerne inden gf. Fremover betales kontingentet en gang årligt, senest inden udgangen af april. Ændringen blev godkendt. Mht. fastsættelse af et gebyr for fællesarbejde foreslog bestyrelsen, at den ny bestyrelse definerer hvad, der kan omfattes af ordet. Forslag til ændring af S06 i vedtægterne er tilsendt medlemmerne inden gf. Punktet handler om: "indkaldelse til generalforsamling" Ændringen omhandler, hvordan der fremover indkaldes til generalforsamling i foreningen. Ændringen blev godkendt. Ad8) Valg af formand for 2 år: Mogens Hansen stillede op og blev valgt. Ad9) Valg af kasserer for I år: Margrethe Petersen stillede op og blev valgt / normalt skal kassereren vælges i de lige år. Margrethe afgav dermed også formandsposten / jvf. Ad8) Ad10) Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer for 2 år: Dorte Tæbring var på valg. Desuden stillede Mona Andersen og Helle Hanghøj op til at modtage valg. Efter skriftlig afstemning blev Dorte Tæbring og Helle Hanghøj valgt til de to ledige pladser. JH betonede, at der kun måtte stå et navn på stemmesedlen. * Adl 1) Valg af 1 bestyrelsesmedlem for 1 år: Margrethe plæderede for at Line Olesen blev valgt til den ledige bestyrelsespost. Line har god erfaring med regnskaber, hvorfor Line om et år kunne være den person, der bliver foreningens næste kasserer. Line Olesen blev valgt. Ad12) Valg af 2 suppleanter for et år: John Gorm Hansen og Mona Andersen blev valgt. ** Ad13) Valg af revisor: Inge Nielsen bekræftede telefonisk, at hun fortsætter som foreningens revisor. Ad14) Oprettelse af udvalg: Den overordnede begrundelse for oprettelsen af disse udvalg er, at bestyrelsens ikke skal lave arbejdet alene! Ved at fordele opgaverne mellem os, bliver vores samarbejde styrket. a) Keramikudvalget (Maria Spon, Helle Hanghøj, John Gorm og Sara Bisted) b) Glasudvalg (Susanne K er tovholder) c) Malerudvalg (Hanne P. meldte sig) d) Fællesarbejde (ingen har meldt sig). Bestyrelsen anviser retningslinj er! e) Indkøbsudvalg (ingen har meldt sig). Det handler om indkøb af forbrugsvarer f) Hjemmeside/FB (ingen har meldt sig). g) Turudvalg (Mogens Hansen meldte sig, men efterlyste hjælp) h) Ladeudst.udvalg (Torben Elm, Joan Mahrt, Annette Botved, Johane Stege L. og Mogens Hanse i) Udst. andetsteds (Ingen meldte sig) / referentens kommentar: Udvalgets opgave er at opspore forskellige udstillingssteder. Dorte Tæbring har fremstillet et kort, der kan bruges som reklame for Ishøj Kunstforening, når man finder et sted vores medlemmer kan udstille. Adi 5) Eventuelt: Sara Bisted havde en kommentar omkring fremstilling af keramik med salg for øje (industriel produktion) / Den nye bestyrelse behandler punktet på et bestyrelsesmøde! JH takkede afslutningsvis for nogenlunde god ro og orden. Kommentar: * og ** / Bestyrelsen mener, at der er begået proceduremæssige fejl vedr. valgene under pkt. 10 og pkt. 12. Foreningen var efterfølgende vært for et lettere traktement med smørrebrød, kaffe og småkager. Herunder forestod bestyrelsen også lodtrækningen om de udstillede præmier. Dato: Z&/U-Ze23 Referent: Dirigent:
2022
Referat af ordinær generalforsamling i Ishøj Kunstforening torsdag den 31. marts 2022
Dagsorden:
01. Valg af dirigent 02. Valg af referent og stemmetæller 03. Forelæggelse af bestyrelsens beretning 04. Forelæggelse af regnskab for 2021 05. Godkendelse af budget for 2022, bestyrelsen foreslår uændret kontingent. 06. Indkomne forslag 07. Valg af kasserer for to år, John Rasmussen modtager genvalg 08. Valg af tre bestyrelsesmedlemmer for to år. :Inge Dahl, Lissi Andersen og Helle Steffensen genopstiller ikke. 09. Valg af to suppleanter for et år: Jette Endrup genopstiller ikke. Joan Mahrt Pedersen ønsker at stille op til bestyrelsen,
10. Valg af revisorsuppleant for 2 år, Finn Snebang Christensen modtager genvalg. 11. Eventuelt.
39 medlemmer mødte op til generalforsamlingen. Margrethe Petersen bød velkommen, og foreslog Jens Hansen som dirigent.
01 Jens valgt, Jens konstaterede at generalforsamlingen er lovligt varslet.
02 John valgt som referent og Lotte Siiger samt Jan Dyring valgt som stemmetællere.
03 Margrethe fremlagde bestyrelsens beretning, der blev udsendt til medlemmerne sammen med indkaldelsen og det reviderede regnskab. Der var nogle kommentarer om rengøring, hvorefter beretningen blev godkendt.
04 John gennemgik det reviderede regnskab, og nævnte at reparation af keramikovnen er hovedårsagen til årets underskud på lidt over kr. 9.000,00. Regnskabet godkendt.
05 John nævnte at budgettet er en fremskrivning af det eksisterende. Budgettet samt uændret kontingent godkendt.
06 Der var ikke indkommet nogen forslag.
07 John blev genvalgt som kasserer for 2 år . 08 Mogens Hansen, Susanne Kristensen og Joan Mahrt Pedersen nyvalgt som bestyrelsesmedlemmer for 2 år.
09 Charlotte Westerlund og Susanne Roupe nyvalgt som suppleanter for 1 år.
10 Finn Snebang Christensen blev genvalgt som revisorsuppleant for 2 år.
11 Evt. Dorte nævnte mulighederne for at udstille, Margrethe nævnte tilbuddet fra Kirsten Hørsman om en keramikovn fra fra Vibeholmskolen, som vi har sagt ja tak til.
John takkede for valget, og nævnte at det er sidste gang han genopstiller som kasserer, som han har varetaget i 30 år, og opfordrede forsamlingen til at begynde at se sig om efter en ny kandidat.
Jens Hansen afsluttede generalforsamlingen, og takkede for god ro og orden.
Margrethe uddelte vingaver til de afgående bestyrelsesmedlemmer. Inge Dahl, Lissi Andersen og Helle Steffensen
Jens Hansen John Rasmussen Dirigent Referent
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2022
Udflugt søndag den 24. april 2022
Vi skal besøge Kunstmuseet Arken og med guide se museets store Else Alfelt udstilling.
Else Alfelts kunstneriske virke er primært præsenteret på Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts museum i Herning. Udstillingen på Arken er skabt i tæt samarbejde med Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts museum i Herning, som har stillet værker og arkiv til rådighed.
Lysende bjerge og ensomme måner har indfundet sig på ARKEN med forårets og sommerens store Else Alfelt-udstilling, der har fokus på hendes evne til at skabe heling og nærvær. Udstillingen præsenterer kunstnerens fascinerende livsværk af indre og ydre landskaber, der med en særlig følsomhed indkapsler menneskets stræben efter fordybelse og harmoni i en ofte kaotisk verden.
Vi mødes ved Arken, Skovvej 100, 2635 Ishøj, senest Kl.11.45, og går samlet ind lidt før kl. 12.00 for at arrangere betaling, og møde vores guide kl. 12.00 præcis.
Transport Bil: Fra København motorvej E20 til frakørsel 26, mod Ishøj Strand, ligeud af Ishøj Stationsvej og Skovvej. Fra syd eller vest køres af ringvej 04 til afkørsel 6 mod Ishøj Strand. Eller S-tog til Ishøj linie A eller E, og bus linie 128 der kører direkte til Arken Når vi har set udstillingen, vil der kl. 14.30, være kaffe og kringle på cafe Sesa, Søhesten 16 i Ishøj havn Pris for medlemmer kr. 75,00 – ledsager kr. 100,00 kr.
Betaling forud senest tirsdag den 20. april 2022 til vores konto hos Nordea: Registrerings nr.: 2414 Konto nr.: 1215 632 969, mærket med navn samt Arken. Tilmelding til John senest tirsdag den 20. april 2022 John Rasmussen tlf. 22 56 57 13 / jorasishoejby@gmail.com
Tilmeldingen er bindende, og deltagerantallet er begrænset, så meld dig nu!! Turen er for medlemmer + evt. 1 ledsager.
Mvh Ishøj Kunstforening
P.S. Medlemmer af Klub Arken bedes på forhånd oplyse dette til John ifm. Tilmeldingen da disse går ind udenfor gruppen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ishøj, den 15. marts 2022
Indkaldelse til ordinær generalforsamling torsdag den 31. marts 2022, kl.: 19:00 Sted:OleKok-Noren/Catering, Baldersbækvej 2, 2635 Ishøj
Dagsorden:
01. Valg af dirigent 02. Valg af referent og stemmetæller 03. Forelæggelse af bestyrelsens beretning 04. Forelæggelse af regnskab for 2021 05. Godkendelse af budget for 2022, bestyrelsen foreslår uændret kontingent. 06. Indkomne forslag 07. Valg af kasserer for to år, John Rasmussen modtager genvalg 08. Valg af tre bestyrelsesmedlemmer for to år. :Inge Dahl, Lissi Andersen og Helle Steffensen genopstiller ikke. 09. Valg af to suppleanter for et år: Jette Endrup genopstiller ikke. Joan Mahrt Pedersen ønsker at stille op til bestyrelsen,
10. Valg af revisorsuppleant for 2 år, Finn Snebang Christensen modtager genvalg. 11. Eventuelt.
Eventuelle forslag skal være formanden i hænde senest 8 dage inden generalforsamlingen.
Efter generalforsamlingen er foreningen vært ved et lille traktement, og der vil blive trukket lod om indkøbt kunst og kunsthåndværk. Der kan ikke modtages betaling for medlemskab på generalforsamlingen.
Mogens Hansen, Susanne Kristensen og Joan Mahrt Pedersen vil gene stille op som bestyrelsesmedlemmer, der skal derfor findes 2 nye suppleanter.
Med venlig hilsen p.b.v. Margrethe Petersen formand
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2021
Ishøj Kunstforening Referat af ekstraordinær generalforsamling 14.10.2021 med følgende dagsorden:
01. Valg af dirigent 02. Valg af referent og stemmetællere. 03 Valg af formand for to år (dvs. til ordinær generalforsamling i marts 2023) 04 Eventuelt. Der var mødt 31 medlemmer op til den ekstraordinære generalforsamling. Helle Steffensen bød velkommen, og foreslog Jens Hansen som dirigent, hvilket forsamlingen godkendte. Jens Hansen konstaterede at generalforsamlingen var lovligt varslet, og bad om forslag til referent og stemmetællere. John Rasmussen blev valgt som referent, og Eva Fredebo samt Ingrid Anker blev valgt som stemmetællere. Da den forslåede kandidat til posten som formand ikke var mødt op, foreslog Jens Hansen at vi ventede 5 minutter, hvilket forsamlingen godkendte. Da de 5 minutter var gået, og personen stadig ikke var kommet blev den ekstraordinære generalforsamling genoptaget. Jens Hansen spurgte om der var andre kandidater, og Inge Dahl forslog Margrethe Petersen. Margrethe præsenterede sig, og forsamlingen kunne derefter gå over til afstemning. Kaj Anker krævede skriftlig afstemning. Resultatet af afstemningen blev: 26 ja stemmer, 1 nej stemme samt 4 blanke stemmer. Margrethe blev derfor ny formand for 2 år. Da der blev valgt 1 person fra den siddende bestyrelse, mangler bestyrelsen 1 medlem, enten en suppleant eller et bestyrelsesmedlem såfremt 1 af suppleanterne bliver valgt ind i bestyrelsen. Da dagsordenen ikke indeholdt et punkt om valg til bestyrelsen og evt. 1 suppleant, spurgte Jens Hansen om forsamlingen kunne godkende at der blev foretaget disse valg, hvilket forsamlingen godkendte. Dorte Tæbring der på den ordinære generalforsamling i september blev valgt til suppleant blev godkendt som nyt medlem af bestyrelsen for 2 år. Joan Mahrt Pedersen, der havde sendt en mail med fuldmagt til at stille op, blev valgt som ny suppleant for 1 år. Under eventuelt blev der efterlyst udstillings aktiviteter samt kurser og tema aftener. Jens afsluttede derefter generalforsamlingen, og takkede for god ro og orden.
Jens Hansen John Rasmussen Dirigent Referent
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2021
Referat af Ishøj kunstforenings generalforsamling 16.9.2021 Dagsorden:
01. Valg af dirigent 02. Valg af referent og stemmetæller 03. Forelæggelse af bestyrelsens beretning 04. Forelæggelse af regnskab for 2020 05. Godkendelse af budget og kontingent for 2021 06. Indkomne forslag. 07. Valg af formand for to år. Anne Liff Poulsen modtager ikke genvalg. Bestyrelsen foreslår Torben Elm som ny formand 08. Valg af to bestyrelsesmedlemmer for to år. Kaj Anker genopstiller, Agner Sørensen genopstiller ikke. Suppleant Margrethe Petersen vil gerne træde ind i bestyrelsen. 09. Valg af to suppleanter for et år: Margrethe Petersen foreslås indvalgt i bestyrelsen, og bestyrelsen foreslår Torben Elm, der pt. Er suppleant som ny formand. Bestyrelsen foreslår Mogens Hansen som ny suppleant, herudover skal der findes yderligere 1 suppleant. 10. Valg af revisor for to år. Inge Nielsen modtager genvalg. 11. Eventuelt
Anne Liff Poulsen bød velkommen til generalforsamlingen, hvor der var mødt 39 medlemmer op.
1) Anne foreslog at vælge Jens Hansen til dirigent, hvilket blev enstemmigt vedtaget Jens konstaterede at generalforsamlingen var lovligt varslet, og spurgte om forsamlingen kunne godkende den udsendte dagsorden. Dagsordenen blev godkendt af forsamlingen. Jens bad om forslag til referent og stemmetællere.
2) John Rasmussen blev valgt som referent, og Eva Fredebo samt Ingrid Anker blev valgt som stemmetællere.
3) Anne fremlagde bestyrelsens beretning, i hvilken hun blandt andet kom ind på den vanskelige situation foreningen havde gennemgået pga. Covid 19. og som følge deraf lukning af foreningen i længere perioder i 2020 og begyndelsen af 2021, og oplyste om at flere medlemmer havde fundet løsninger ved at mødes privat. Anne nævnte at foreningen havde anskaffet flere større anskaffelser bl.a. en pladeruller, samt en ny hjørnereol i stuen til keramik. Endelig nævnte Anne vores skovtur 5.9.2021, der havde været en succes, samt vores åbent hus arrangement 11.-12. september. Anne takkede Kaj Anker for arbejdet med vores blad, og takkede bestyrelsen og de andre frivillige, der havde gjort en stor indsats for foreningen, og understregede at service ikke var en selvfølge. Anne takkede også Ishøj Kommune for deres altid velvillige indstilling til foreningen.
Beretningen blev enstemmigt vedtaget.
4) John fremlage regnskabet for 2020, og oplyste at foreningen pr. 31.12.2020 havde 120 medlemmer. John nævnte lige som Anne de større anskaffelser der var blevet foretaget i 2020, og nævnte derudover at vi, da vi ikke havde kunnet afholde nogen arrangementer i 2020 havde besluttet og fået LED belysning i størsteparten af huset. Udskiftningen blev udført for foreningens regning med et tilskud fra Ishøj Kommune.
Regnskabet blev enstemmigt godkendt.
5) Budget og kontingent blev enstemmigt godkendt, (dog nævnte dirigenten at vi fremadrettet burde sætte kontingent før budget.)
6) Indkomne forslag Annette Botved havde sendt et forslag om et overdækket udhæng tv for indgangsdøren, forslaget blev udsendt til alle medlemmer inden generalforsamlingen. Der blev debatteret om forslaget, og John nævnte at det ikke har været drøftet i bestyrelsen, samt at vi for nogle år siden havde søgt kommunen om et lignede forslag af overdækning ved porten ind til laden, men havde fået afslag af kommunen. Dirigenten nævnte at man kunne søge om tilskud til sådan et projekt via Foreningsunionen og Folkeoplysningsudvalget. Der er ikke blevet foretaget en beregning af hvad forslaget ville koste, og Jens forslog at der blev udarbejdet et budget. Forslaget blev sendt til afstemning. For stemte 32 og 5 undlod at stemme. Forslaget således vedtaget, og vil blive behandlet i bestyrelsen.
7) Valg af formand for 2 år. Da Torben Elm, der havde sagt ja til at opstille ikke var mødt op forslog Jens generalforsamlingen suspenderet i 10 minutter. I pausen forslog Jens bestyrelsen at konstituere Helle som formand indtil en ekstraordinær generalforsamling kan afholdes. En ekstraordinær generalforsamling skal afholdes senest 1 måned efter begæring er fremsat. Indkaldelse skal ske med 14 dages varsel. Bestyrelsen vedtog dette forslag, og Jens genoptog generalforsamlingen, og redegjorde for beslutningen.
Forsamlingen godkendte dette forslag.
8) Kaj Anker blev genvalgt for 2 år, og Margrethe Petersen blev ligeledes valgt som bestyrelsesmedlem for 2 år . 9) Jette Endrup og Dorte Tæbring blev nyvalgt som suppleanter for 1 år. 10) Inge Nielsen blev genvalgt som revisor for 2 år. 11) Der var ingen debat under eventuelt.
Jens Hansen afsluttede generalforsamlingen, og takkede for god ro og orden.
Jens Hansen John Rasmussen Dirigent Referent
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|